
Situația pandemică, războiul din Ucraina, criza alimentară și declinul economic ne-au schimbat radical viața în ultimii ani. Printre schimbările pe care speram să le lăsăm în trecut se numără și dificultatea de a călători, în special către destinații din străinătate, cu atât mai mult în perioada vacanțelor.
Deși multe dintre restricțiile și obstacole din anii trecuți au dispărut, companiile de transport aerian se confruntă cu o lipsă de personal, ceea ce a condus la un număr semnificativ de probleme în respectarea programelor de zbor. Astfel, ne aflăm într-o perioadă în care întârzierile zborurilor, anularea acestora, pierderea, deteriorare sau sosirea târzie a bagajelor sunt o neplăcere prevăzută și poate chiar acceptată de majoritatea celor care călătoresc cu avionul.
Dar ce remedii avem când ne aflăm în astfel de situații?
Este în mod cert dificil de găsit o soluție optimă, numărul pasagerilor fiind ridicat, iar cel al incidentelor neplăcute în creștere. Însă, chiar dacă soluțiile pe termen lung se lasă așteptate, deocamdată trebuie să ne gândim ce putem și ce trebuie să facem, dacă ne aflăm într-o situație ca cele amintite anterior.
Evident, primul impuls la momentul la care zborul ne este anulat sau întârziat este acela de a găsi vinovații și de a cere să se facă dreptate. În realitate însă, ceea ce ar trebui să facem este să le solicităm reprezentanților companiei aeriene, verbal și în scris, să ne asigure asistența la care sunt obligați. Acestea trebuie să ne asigure la fața locului băuturi răcoritoare, mâncare, informare cu privire la opțiunile din care putem alege și, la nevoie, cazare și transport la hotel.
Companiile aeriene sunt obligate să ne informeze despre drepturile pe care le avem, însă adesea informarea se face prin intermediul unei părți a website-ului companiei (de regulă Termeni și condiții), pe care mulți le trecem cu vederea. Mai mult, aceste informări sunt adesea incomplete, lipsind mențiunile referitoare la dreptul de a primi o compensație monetară.
Printre soluțiile pe care companiile aeriene sunt obligate să le ofere identificăm: rambursarea prețului biletului, redirecționarea pe o nouă rută sau pentru o altă dată și altele specifice diverselor situații pe care le putem întâlni. În ipoteza problemelor legate de bagaje trebui, din nou, să procedăm la formularea unor notificări scrise, într-un termen relativ scurt.
În practică, ne putem confrunta și cu situația în care un zbor este suprarezervat și aflăm că nu mai avem loc în avion, cu toate că am achiziționat deja un bilet, că locul nostru este rezervat de o altă persoană sau situații în care aterizăm fie tot pe aeroportul de plecare sau chiar la o destinație străină de ruta aleasă de noi.
Ce remedii avem în această situație?
Dreptul Uniunii Europene ne arată în ce situații companiile aeriene sunt obligate la plata de despăgubiri. În acest fel, chiar dacă nu vom recupera acele momente pierdute sau vacanța ratată, putem măcar să ne bucurăm de niște experiențe noi cu sumele primite cu titlu de despăgubiri. Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 stabilește în sarcina companiilor obligațiile ce le revin atunci când pasagerii nu mai pot beneficia de serviciile achiziționate. Astfel, art. 7 al Regulamentului prevede sumele ce trebuie plătite, cu titlu de compensație în cazul anulării sau întârzierii zborurilor, ele fiind cuprinse între 250 și 600 euro/pasager.
De asemenea, art. 8 din Regulament impune obligația de rambursare a prețului biletului în ipoteza în care zborul întârziate mai mult de 5 ore sau anulate și oferirea unui zbor retur la punctul inițial de plecare sau, la alegerea pasagerului, redirecționarea către destinația finală, cât mai repede cu putință ori la o dată ulterioară aleasă de pasager.
Trebuie însă să fim atenți, deoarece unele companii aeriene, au încercat în diverse ocazii să evite plata sumelor datorate sau respectarea celorlalte obligații, invocând circumstanțe extraordinare. Ca să ne protejăm trebuie să ținem minte să păstrăm toate bonurile pentru cheltuielile ocazionate din pricina companiei aeriene și, la nevoie, să contactăm un avocat capabil să ne reprezinte interesele, să ne asiste și să ne ajute să obținem cea mai favorabilă soluție posibilă.
Este important să înțelegem faptul că despăgubirile despre care vorbeam anterior nu înlătură răspunderea companiei pentru nerespectarea celorlalte obligații. De exemplu, compania aeriană care nu oferă un zbor de întoarcere la punctul inițial de plecare și forțează pasagerul să-și asigure singur transportul și eventuala cazare va trebui să deconteze toate aceste cheltuieli.
În ipoteza în care compania aeriană nu își îndeplinește obligațiile, planul de urmat este în general similar. Notificarea companiei și efectuarea de demersuri amiabile, în vederea obținerii de despăgubiri este adesea suficientă. Desigur, există și situații în care o înțelegere amiabilă nu este posibilă, astfel că pasul următor este sesizarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului și, după caz, a instanței de judecată.